اول دقت، بعد استفاده




دانستنی هایی درباره ظروف یكبار مصرف

استفاده نادرست از ظروف یكبار مصرف مى‏تواند موجب آزاد شدن مواد آلى و تركيبات موجود در ديواره ظروف و ورود آنها به داخل مواد غذايى شود كه مصرف آنها براى سلامتى خطرناك است.
ظروف یكبار مصرف كه براى مواد غذايى داغ استفاده مى‏شود، به علت ضعیف بودن این مواد در مقابل حرارت، باعث آزاد شدن مونومرهایى مى‏شود كه این مونومرها چون شیمیایى هستند سلامت انسان را به خطر مى‏اندازند و موجب بروز سرطان مى‏شوند.
فرو رفتگى، ذوب شدن قسمت‏هايى از ظروف یكبار مصرف و در صورت استفاده از ظروف رنگى، پخش مواد رنگى به داخل مواد غذايى از جمله نشانه‏هايى است كه افراد مى‏توانند در هنگام استفاده از ظروف یكبار مصرف به آن دقت كنند.
ظروف یكبار مصرف، بى‏رنگ و شفاف فقط براى اغذیه و نوشیدنى‏هاى سرد مناسب هستند و نباید براى نوشیدنى‏ها و غذاهاى داغ استفاده شوند.
ظروف یكبار مصرف سفيدرنگ و فوم‏دار براى مواد غذايى سرد، گرم و مرطوب مناسب هستند و براى مواد غذایى داغ، نباید استفاده شوند.
هنگام استفاده از ظروف رنگى احتیاط بیشترى لازم است چرا كه جنس این ظروف به گونه‏اى است كه توانایى نگهدارى رنگ را ندارند و هنگام تماس با چاى یا غذاى داغ، رنگ حل مى‏شود و یك لایه از آن وارد غذا یا چاى مى‏شود.
بنابراين هنگام استفاده از ظروف یكبار مصرف مراقب باشيد كه اين ظروف از مواد پلاستيكى بازيافتى تهيه نشده باشند. معمولاً ظروف بازیافتى كدر و تیره هستند و نشانى هم از علامت استاندارد ندارند.
در هنگام استفاده از این ظروف به علامت اختصارى كه در كف ظرف حك شده نیز توجه كنید ظروفى كه با علامت PE و PP و PSنشان داده مى‏شوند و سفیدرنگ هستند مى‏توانند براى بسته‏بندى مواد غذایى گرم و مرطوب مورد استفاده قرار گیرند ولى براى نگهدارى غذاهاى داغى مانند آش، شله‏زرد و ... مناسب نیستند.
منبع: پیام زن شماره 205